Wilbur Smith
Janet Limonard
On Leopard Rock
Amsterdam: Xander Uitgevers, 2018
349 p., [16] p. foto's
9789401609258 (paperback)

In zijn autobiografie beschrijft de auteur (1933) de ervaringen die zijn leven en werk bepaalden. Ook vertelt hij over de vele nieuwe mogelijkheden die hij kreeg toen de boeken die hij schreef internationaal een succes waren. Geboren in Zambia, groeide hij op en werd hij opgeleid in Zuid-Afrika. Hij bewonderde zijn ondernemende vader, een veeboer, die niet blij was dat hij schrijver of journalist wilde worden. De liefde voor kunst en boeken erfde hij van zijn moeder. Hij ging naar twee kostscholen en werd aan een universiteit opgeleid tot accountant. Zijn eerste roman werd door grote uitgevers geweigerd, maar de tweede ‘Het goud van Natal’* werd in 1964 uitgegeven, was een internationale bestseller en werd verfilmd. Vele andere bestsellers volgden. De Zuid-Afrikaanse, nu in Londen wonende auteur schrijft (historische) avonturenromans die internationale bestsellers zijn. In deze goed vertaalde herinneringen laat hij in zijn bekende stijl heel goed en ook heel boeiend zien, zeker voor w…Lees verder

Over Wilbur Smith

CC BY 2.0 - Foto van/door jimincairns

Wilbur Addison Smith (Broken Hill, 9 januari 1933) is een Zuid-Afrikaans schrijver wiens romans zich voornamelijk in Afrika afspelen. Hij werd geboren in Noord-Rhodesië (het huidige Zambia) en genoot zijn opleiding in Zuid-Afrika waar hij Michaelhouse en Rhodes University doorliep. Zijn eerste roman schreef hij terwijl hij werkzaam was voor de Salisbury Inland Revenue, de Rhodesische belastingdienst. Tegenwoordig woont hij in Londen maar voelt zich nog steeds sterk verbonden met de mensen en natuur van het Afrikaanse continent.

Ballantyne-serie

• 1980 A Falcon Flies; ook: Flight of the Falcon; (Ned. vert.: 1982; De klauw van de valk; door: Hugo Kuipers)
  • 1981 Men of Men; (Ned. vert.: 1982; De furie van de valk; door: J.A. Westerweel-Ybema)