Farao
Wilbur Smith
Pharaoh
Amsterdam: Xander, 2016
368 p.
9789401606042 (paperback)

Na de dood van de farao keert het nieuwe regime in Egypte zich tegen diens vertrouweling Taita. De troonopvolger is een labiele machtswellusteling die overal samenzweringen ziet. Hij stelt Taita ten onrechte in staat van beschuldiging en is van plan hem te doden. Geassisteerd door de broer van de nieuwe farao weet Taita te ontsnappen naar Griekenland, waar een koning hen te hulp schiet. Ze willen Egypte redden van het slechte regime van de jonge farao Utteric en het land daarmee redden van de onvermijdelijke ondergang. De Zuid-Afrikaanse schrijver (1933) heeft al sinds 1964 veel succesvol met voornamelijk thrillers en historische romans. Dit is niet één van zijn beste romans. Dit zesde, zelfstandig te lezen deel in de ‘Egypte-serie’ leest weliswaar vlot weg, maar de karaktertekening en het historische tijdsbeeld zijn uitgesproken zwak. Ook de schrijfstijl heeft iets gemakzuchtigs. Voor de fans.

Over Wilbur Smith

CC BY 2.0 - Foto van/door jimincairns

Wilbur Addison Smith (Broken Hill, 9 januari 1933) is een Zuid-Afrikaans schrijver wiens romans zich voornamelijk in Afrika afspelen. Hij werd geboren in Noord-Rhodesië (het huidige Zambia) en genoot zijn opleiding in Zuid-Afrika waar hij Michaelhouse en Rhodes University doorliep. Zijn eerste roman schreef hij terwijl hij werkzaam was voor de Salisbury Inland Revenue, de Rhodesische belastingdienst. Tegenwoordig woont hij in Londen maar voelt zich nog steeds sterk verbonden met de mensen en natuur van het Afrikaanse continent.

Ballantyne-serie

• 1980 A Falcon Flies; ook: Flight of the Falcon; (Ned. vert.: 1982; De klauw van de valk; door: Hugo Kuipers)
  • 1981 Men of Men; (Ned. vert.: 1982; De furie van de valk; door: J.A. Westerweel-Ybema)