Maya Denneman
From London with love
1
Amsterdam: Sijthoff, 2011
413 p.
9789021805801 (paperback)

Je zou De sterren & ik een stationsromannetje kunnen noemen, maar dan wel eentje om de trein richting buitenland te nemen: het meeslepende verhaal telt meer dan vierhonderd pagina’s. Het boek is zo vlot en luchtig geschreven dat het in één ruk uit te lezen valt. Dit is geen literair meesterwerk, maar er zijn enkele passages die de lezer toch bij de keel grijpen.
Jessica’s beste vriendin heeft net haar moeder verloren en bereidt nu haar huwelijk voor. Jessica laat haar achter in Hollywood om naar Engeland te trekken. Met wat geluk vindt ze daar een job en begint haar leven op te bouwen. Het is allemaal vrij cliché , maar een feelgoodboek met een happy end is dan ook typisch Amerikaans en daar hoeft niets mis mee te zijn.
Het vertelstandpunt wisselt van het hoofdpersonage naar een alwetende verteller. Deze laatste brengt meer perspectief in het verhaal en zet je mee op het spoor van de gedachtegang van Jessica, waardoor  je gemanipuleerd wordt om meer sympathie voor haa…Lees verder
Als dochter van twee Hollywoodsupersterren heeft Jessica er stilaan genoeg van om in de schaduw te leven van James Bond-acteur Edward Granger. Ze wil weg van de lege luxe op een presenteerblaadje, om op zoek te gaan naar zichzelf en haar moeder, Bondgirl Angelica Dupre, die uit Jessica's leven verdween, toen die nog een klein meisje was. Op de vlucht voor de bemoeienissen van haar vader trekt ze naar Londen om daar onder een schuilnaam een gewone job te zoeken. Die vindt ze bij het BBC-productieteam van een celebrityshow. Blijft het wel goed gaan met alle leugens, als ook de romantiek om het hoekje komt kijken? De plot is misschien ietwat voorspelbaar, maar dankzij de frisse stijl, de vlotte dialogen en het evenwicht tussen humor en ernst is het geheel best verteerbaar, heel aannemelijk en zelfs een beetje spannend. Het terugkerende James Bond-thema is een leuke vondst. De alziende verteller laat de geloofwaardige personages in de loop van het verhaal evolueren, terwijl ze met hun voo…Lees verder